Sunday, February 24, 2008

SASTERA BARU ERA BIG BROTHER

OLEH MOHD JIMADIE SHAH OTHMAN

(Wasilah baru)

Judul: K-Eight

Penulis : Sinaganaga,OP, Jigo, Vovin, Mat Jan, Tok Rimau, Samurai & Sharpi the Cat

Penerbit: Sindiket Sol-Jah, Kuala Lumpur

Halaman: 92 Halaman

MASALAH dunia kreatif Malaysia adalah kreativiti, persoalan perspektif atau sudut pandang dan keberanian pengarang. Produk sastera dan seni budaya kita dilihat keras, kejang, kering imaginasi, tidak berjejak di dunia nyata, antipasaran, sekali gus terawang-awang dalam dunianya sendiri. Karya-karya seni tidak lagi memberi impak ketara kepada lingkungannya sama ada dalam atmosfera politik, ekonomi, sosial, pendidikan, intelektualiti dan agama.

K-Eight, sebuah novel, cerpen, atau kedua-duanya (genrenya masih kurang jelas) tulisan beberapa penulis blog berbakat besar terkecuali daripada kelompok ini. Dalam dunianya, mereka telah menempa nama dan mendapat pengiktirafan lebih awal. Mereka mengusahakan blog selama bertahun-tahun dan mendapat hits harian yang amat tinggi.

Beberapa pengkitik sastera menamakan genre yang kurang popular ini sebagai nopen, gabungan daripada perkataan "novel" dan "cerpen". Genre ini dikatakan dirintis oleh Sasterawan Negara S. Othman Kelantan dengan novelnya Noghogo Astana dan penulis terkenal Anwar Ridwan dengan novelnya Naratif Ogonshoto yang membolot Hadiah Sastera Perdana.

Genre seperti ini lazimnya bermula dengan sebuah idea asas yang mendokong sebuah statemen. Kemudian, daripada idea asas itulah watak-watak dicipta dan dikembangkan untuk mendokong idea pengarang. Cerita seperti ini lazimnya sangat idealis dan ideologis. Nopen boleh dilihat sebagai sebuah keseluruhan; dalam masa yang sama berjuzuk-juzuk, boleh berdiri sendiri, tiada fokus cerita dan penuh dengan sub-plot.

Kedua-dua nopen penulis mapan di atas membawa tema satira yang agak juvenalia manakala dalam K-Eight pula dilihat lebih lembut, sesekali humor tetapi tetap pedas. Pendekatan ini dikenali sebagai horotia dan lebih popular di kalangan penulis. Situasi ini biasanya terhasil daripada tekanan kekuasaan dalam pelbagai segi. Penulis sebagai agen perubahan dan golongan yang berani menyatakan sikap terpaksa berevolusi secara sekreatif mungkin dengan ayat dan gaya bahasa yang disifatkan sebagai double meaning atau dengan kata lain "kata lain, maksud lain; tidak lain sebagai perlindungan untuk diri mereka sendiri, selain menggunakan nama samaran.

Contoh yang paling berhasil dirakamkan oleh penulis satira lagendaris dunia George Orwell dalam novel terkenalnya Animal Farm dan 1984. Dalam 1984 misalnya, Orwell memerikan kawalan kerajaan dengan sebaris ayat berikut: Big brother is watching.

K-Eight hadir dengan latar yang hampir sama. Lapan anak muda yang menyumbang dalam buku ini merupakan "produk terlarang" daripada demokrasi digital. Memetik Goenawan Mohamad, "kreativitas (kreativiti) itu dalam sejarahnya menolak belenggu. Dalam keadaan kawalan (termasuk penapisan) pemerintah yang agak ketat terhadap dunia penulisan dan penerbitan, kreativiti tidak pernah mati. Penulis-penulis seperti kita sedia maklum tidak terlepas daripada isu pengharaman buku, risiko disaman, Akta Hasutan, Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA), Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Penerbitan. Tindakan ini tanpa sedar melahirkan kecenderungan melakukan self censorship.

Oleh kerana terlalu banyak dan rencamnya undang-undang di Malaysia, banyak pengkarya memilih internet sebagai medium baru kreativiti. Oleh itu, ratusan blog baru muncul di Malaysia setiap hari. Saya fikir penulis yang menggelarkan kumpulan mereka sebagai Sindiket Sol-Jah ini merupakan salah satu kelompok yang mengambil semangat demokrasi ini.

Dalam sepuluh tulisan-tulisan yang dimuatkan dalam buku kecil ini, dapat memberi jawapan kepada persoalan-persoalan seni budaya yang disebutkan pada awal tadi sebagai: masalah kreativiti, persoalan perspektif atau sudut pandang dan keberanian pengarang. K-Eight menarik dilihat sebagai sebuah ekperimen demokrasi selain siri-siri lain terbitan Sindiket Sol-Jah yang terdahulu seperti Ayah Kita Bos (Tok Rimau dan Sinaganaga), Jongkang Jongket (Mat Jan), Kudeta (para pengarang), Kalashnikov (para pengarang), Sajak Sajak Suci (Abdullah Jones) dan You Want a Gum, Sol-Jah? (Sinaganaga).

Dalam situasi Sastera Islam (dalam konteks dan pemahaman Malaysia sahaja) menjadi hegemoni, menggariskan secara tertutup dan tipikal, K-Eight berani mengambil risiko melawan arus. Melawan bukan dalam erti kata menentang tetapi menguji keanjalan konsep tersebut. Beberapa istilah dan gaya yang bersifat 'erotis' diadun, bukan sebagai fokus cerita tetapi rakaman realiti. K-Eight menilai semula tabu masyarakat sebagai rakaman realiti masyarakat yang sebenar. Istilah-istilah yang kononnya berorientasikan seks dan hedonis seperti jubur, tetek dan punggung, pelacur, jalang, anjing dan babi dikesan dalam buku nipis ini. Terdapat juga gambaran budak kolej menghisap ganja di dalam rumah dan cubaan "beringan-ringan" di rumah kosong.

Empat tahun lalu ketika Rahmat Harun menerbitkan Bogela Testikal dan penulis bersama Anjan Ahzana dan Lutfi Ishak menulis Mitos Sperma Amerika dengan pengucapan yang hampir sama, malah barangkali lebih jelas, ternyata mengundang kontroversi. Mohamad Saleh Rahamad misalnya menyifatkan karya-karya protes dan vokal golongan yang beliau gelar the anggry young man ini biasanya tidak akan kekal lama. Kali ini Sol-Jah mengulangi lagi. Namun, cuma masa yang mampu memberikan jawapanya sama ada karya ini akan kekal dalam ingatan atau sekadar menjadi "karya pakai-buang".

K-Eight, judul yang diambil sempena nama sebuah blok flat yang mengandungi 20 rumah yang dihuni pelbagai jenis manusia dan 'bukan manusia'. K-Eight bukan sekadar kisah tentang manusia, tetapi juga kemanusiaan. Dua puluh unit rumah dalam sebuah blok sudah cukup menggambarkan betapa rencam dan pluralnya manusia. Inilah mesej utama yang boleh kita pelajari daripada sepuluh bahagian dalam buku ini.

Idea utama K-Eight adalah tentang keterikatan manusia dan ruang. Tentang hubungan manusia dengan lingkungan sama ada secara langsung atau pun tidak. Dalam prolog tulisan Sharpie the Cat, "...mereka (penghuni blok K-8) tidak memberi impak kepada sejarah tamadun dunia. Sebab mereka hanyalah titik kecil. Tetapi titik-titik kecil itu berkaitan bila ada penyambung yang akhirnya memberi impak kepada setiap kehidupan yang berada di situ."

Watak yang menjadi pokok sandaran cerita adalah berdasarkan kematian seorang perempuan simpanan (tidak dinyatakan dengan jelas) Kate yang terjatuh daripada tingkat lima di bangunan K-8. Cerita ini bergerak mencapah tetapi akhirnya menyatu dan memusat kembali kepada asalnya. Tentang kematian perempuan muda.

Mengikut Sharpi the Cat lagi, "Wanita yang mati terjun daripada tingkat lima itu (Kate) tidak ada kaitan dengan mereka. Wanita yang mati terjun daripada tingkat lima itu ada kaitan dengan mereka. Berulang-ulang. Hidup juga satu pengulangan."

Semua cerita berkisar seketika sebelum dan seketika selepas kejadian itu melibatkan pelbagai watak dan perwatakan. Pujian harus diberikan terhadap usaha penyelarasan watak-watak itu. Lazimnya, sebuah karya yang ditukang lebih daripada seorang penulis akan mengalami sindrom pertentangan dan tidak konsisten dalam perwatakannya. Tetapi ini tidak berlaku dalam K-Eight. Semuanya bergerak lancar, bermula dan berakhir kepada pokok cerita.

Terdapat pelbagai watak yang mencipta sub-plot dan menghidupkan cerita seperti Usman, budak yang mengidamkan Play Station; ibu bapanya yang sering bergaduh, Uncle Nyamuk yang nyanyuk dan anjingnya Bobby yang hidungnya tidak berfungsi; James yang suka minum Livita dan kucing kesayangannya Olmet; budak kolej Budin, Kana, Sham dan Nahar yang nakal mengusik Romlah; Utnah, seekor hantu yang kehilangan tempat berteduh akibat penebangan hutan untuk pembangunan dan pelbagai lagi watak-watak yang dibina dengan teliti dan hidup.

Banyak perkara boleh diperkatakan tentang nopen ini (kalau boleh dipanggul begitu) daripada aspek gaya, bahasa, trend, kreativiti, sudut pandang dan aliran. Tetapi membaca 92 halaman daripada buku harus menginsafkan kita bahawa apa pun yang terjadi, sebagai individu, manusia dan rakyat, itu berkaitan dengan kita. Dan kewujudan kita sebagai individu, manusida dan rakyat turut mempengaruhi lingkungan dan persekitaran kita.

Mengikut Sharpi the Cat lagi, "Wanita yang mati terjun daripada tingkat lima itu (Kate) tidak ada kaitan dengan mereka. Wanita yang mati terjun daripada tingkat lima itu ada kaitan dengan mereka. Berulang-ulang. Hidup juga satu pengulangan."

Buku ini boleh dipesan melalui blog penerbit di http://sol-jah.blogspot.com. Selamat membaca. Empat bintang.


Maaf atas kesilapan ejaan. Akan dikemaskini bila ada kelapangan.

No comments: