Sunday, April 6, 2008

BACA DORAEMON PUN SALAH?

OLEH MOHD JIMADIE SHAH OTHMAN

(
Mingguan Wasilah, 5-11 April 2007)

Versi dalam Mingguan Wasilah menggunakan judul "Baca Doraemon Pun Salah" (tanpa tanda soal). - Penulis

FITNA hanya sebuah filem pendek tidak sampai 15 minit. Ia disiarkan melalui Internet di laman web Liveleak.com oleh ahli politik dan perundangan Belanda, Geert Wilders. Wilders barang tentu bukanlah pemain atau tonggak penting dalam industri ini, tetapi kesannya, seluruh dunia Islam memberontak daripada Pakistan sampai Indonesia. Soalnya, apakah yang mendorong protes aksi sebesar ini? Jawapannya hanya satu: Emosi. Justeru, tidak hairan kalau orang yang turun memprotes dengan ancaman darah buat politikus Belanda itu sendiri tidak pernah, walau sedetik menonton filem penuh kontroversi itu.

Di Malaysia, dalam konteks yang berbeza, bukan saja karya seni, bahkan alat-alat intelektual seperti buku, majalah, hatta komik kanak-kanak menjadi mangsa aksi ini. Agak aneh, percayakan anda kalau penulis katakan, dalam sejarah “politik haram-mengharam” di negara kita, sebuah komik juga pernah menjadi korban kerakusan ini? Perkara ini diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Penapisan Bahan-bahan Penerbitan Berunsur Islam Kali ke-69 di sebuah hotel di Kuala Lumpur pada penghujung Jun 2005. Kali ini, Karya bapa komik Jepun Fujio F. Fujiko yang diterjemahkan ke bahasa Melayu dengan judul Doraemon: Kisah Penciptaan Dunia turut menjadi mangsa. Benar, ia hanya sebuah komik Doraemon.

Terbaru, penghujung Februari lalu, sebelas buah lagi buku masuk dalam daftar ini. Antara buku-buku tersebut adalah The Two Faces Of Islam: Saudi Fundamentalism and It's Role in Terrorism oleh Stephen Schwartz dan Qur'an and Women Rereading the Secrets Text From Woman's Perspective (Amina Wadud). Tidak terkecuali tiga buku dalam bahasa Melayu iaitu Amalan Kemurahan Rezeki (Lifa Karimah), Rahsia Jalan Yang Lurus (Al-Mustaqim) dan Islam & Pluralisme oleh (Al-Mustaqeem Mahmood Radhi dan Khairul Anam Che Mentri).

Mengikut salah seorang penyusun/ pengarang buku-buku ini, Al-Mustaqeem Mahmood Radhi, pengharaman yang dibuat dilihat sebagai sebuah langkah yang bercanggah dengan semangat keilmuan dan kemajuan yang ingin diserapkan melalui projek Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pada 2003, ketika Abdullah mula mengambil alih pentadbiran daripada Perdana Menteri sebelumnya, beliau menjanjikan sebuah atmosfera politik yang terbuka dan lebih toleren. Selain itu, beliau menyuarakan hasrat mendengar masalah rakyat dan mengambil serius komen dan pandangan-pandangan umum. Ironinya, beberapa tahun sesudah itu, ruang demokratik menjadi lebih kecil.

Atas kecenderungan inilah, penulis fikir tradisi keilmuan kita tidak berkembang pesat. Dibandingkan dengan negara jiran Indonesia sahaja, ibarat langit dan bumi. Kekuasaan politik mencengkam ruang-ruang lain dengan sangat rakus termasuk kebudayaan dan akademik. Bukan saja dalam hal ini, cakap-cakap tentang budaya korup ilmu ini didengar dalam pelbagai kes seperti lantikan Naib Canselor sampai isu plagiarisme di menara gading.

Sebagai sebuah negara yang mempunyai penduduk pelbagai kaum, budaya dan agama, saling tidak mengerti boleh menjadi bom jangka yang amat merbahaya. Di saat budaya keganasan menjadi budaya di mana-mana belahan dunia, upaya yang tinggal untuk kita adalah saling memahami antara satu sama lain dengan mencari nilai-nilai bersama yang boleh kita pegang, bukan sebaliknya, menggeledah perbezaan, kemudian melahirkan perang.

Dalam Islam, tradisi intelektual dan proilmu pengetahun amat dipandang tinggi. Wahyu pertama juga bermula dengan perkataan iqra’, maksudnya, “bacalah.” Dan “bacalah” itu tidak sekadar bermaksud baca, tetapi juga “kajilah, fahamilah, analislah”. Dengan memahami iqra’ inilah kegemilangan Islam, dalam sejarahnya boleh berlaku. Di Eropah misalnya, jika tidak ada Ibnu Rush, sudah barang tentu tidak ada siapa lagi yang mengenal Aristotle. Jika tiada Ibnu Sina dan Ibnu Arabi, tiada lagi yang mengenal Socrates dan Plato. Di zaman globalisasi ini, pencairan ilmu sedang berlaku dan dialog menjadi sesuatu yang tidak terelakkan.

Melihat kes-kes pengharaman di Malaysia bukan saja bersifat antiintelektual, kadangkala juga amat melucukan dan humor sekali. Penulis bimbang ia menjadi projek pembodohan yang terancang. Di ruangan-ruangan blog misalnya sebuah unjuran menarik dibuat. Beberapa blogger mencadangkan sebuah kempen anti pengharaman buku. Ia dikenali sebagai “Sapare Aude: Jangan Haramkan Buku!” Kempen ini mengambil semangat zaman Pencerahan di Eropah. Perkataan Sapare Aude itu sendiri membawa maksud “berani untuk tahu”, dicuplik daripada esei terkenal pemikir besar Pencerahan Imanuel Kant, Was is Aufklarung (Apa itu Pencerahan).

Pemimpin Barisan Rakyat, Dato’ Seri Anwar Ibrahim menggelarkannya sebagai lazzatul makrifah atau ghairah dan berahi kepada ilmu dan pengetahuan.

Bagi beliau, adalah lebih wajar diperkenalkan undang-undang kelas melarang cercaan terhadap Allah dan Rasul, bersedia berwacana secara ilmiah, bukan sikap bebal, pantas menghukum atau mengharam sewenangnya.

Menurut beliau lagi, “seandainya kita yakin dengan kebenaran Islam, kita harus bersedia berhujah dengan hikmah.”

Sewaktu masih dalam kerajaan, beliau merupakan orang kuat yang menyokong usaha diolog antara tamadun di Malaysia.

Berbeza pendapat adalah lumrah dalam masyarakat berbudaya. Perselisihan ulama-ulama terdahulu dilihat lebih serius. Dalam kes Al-Ghazali lawan Ibnu Rushd adalah contoh dan model terbaik kita menangani permasalahan ini. Ketika Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali menulis Tahafut al-Falasifah (Kerancauan Ahli Falsasah) yang menempelak ahli falsafah sehingga lumpuhnya tradisi falsafah dalam dunia Islam, Ibnu Rushd membalasnya, juga dengan sebuah karya besar Tahafut al-Tahafut (Kerancauan Kitab Tahafut al-Falasifah), menjawabnya dengan serasional mungkin, tanpa emosi, apatah lagi mengharamkam atau bakar-membakar. Tetapi tidak ramai yang mahu mengambil pelajaran. Akibat kemalasan, jalan mudah dengan cop haram dilekatkan di dahi-dahi pengarang.

Penerbit Middle Estern Graduate Centre (MEGC) yang menghasilkan Islam dan Pluralisme mengambil inisiatif mengeluarkan siaran ahkbar memohon penjelasan pihak berwajib. Tidak cukup dengan itu, sepucuk surat dihantar ke Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) untuk itu. Malangnya, sehingga artikel ini ditulis, jawapannya masih sepi. KKDN nampaknya selesa dengan sebaris penjelasan “ia boleh menimbulkan kekeliruan dan kegelisahan di kalangan umat Islam dan seterusnya boleh memudaratkan ketenteraman awam” yang dibuat oleh Setiausaha Bahagian Kawalan dan Teks Al Quran, Che Din Yusoh seperti dilaporkan Bernama 29 Januari lalu.

Jika kerajaan masih mengambil jalan mudah menuduh tanpa mengemukakan hujjah-hujjah rasional, sudah tentu kepercayaan rakyat terhadap ketelusan badan berwajib dalam soal ini akan terus dipersoal dan menjadi bahan jenaka di kalangan rakyat. Sehingga saat artikel ini ditulis juga, telah lebih 500 material menjadi mangsa tindakan ini. Antaranya termasuk juga sebuah kemeja-T bertulis “Subhana” dalam tulisan Jawi yang dikilangkan di Thailand. Tetapi jika “Subhana” ini ditulis dalam tulisan rumi, ai dibolehkan.

Begitu juga dengan buku Fiqh Wanita: Refleksi Kiai Atas Wacanan Agama dan Gender tulisan Husein Muhammad yang diharamkan tetapi Fiqh Wanita: Pandangan Ulama Terhadap Wacana dan Gender, buku yang sama tetapi dalam versi bahasa Melaysia tidak pula dilarang. Di sini saja kita dalam lihat ciri-ciri ‘kemalasan’ pihak berwajib kita ketika menjalankan tugas mereka. Dan di sinilah punca wujudnya ‘keraguan’ rakyat.

Cuba lihat koleksi Doraemon anak anda. Kalau ada Doraemon: Kisah Penciptaan Dunia, bersedialah untuk ditangkap, dikenakan tiga tahun penjara atau denda RM 20,000 atau kedua-duanya sekali!

No comments: